هیدروموتور کوچک چیست و چه کاربردی دارد

هیدروموتور یکی از تجهیزات صنعتی پرکاربردی است که حرکت دورانی و چرخشی ایجاد می کنند و عملکرد آن عکس عملکرد پمپ خواهد بود. اساس کار هیدروموتور بر حسب روغن فشرده سازی شده است. هیدروموتورها انواع مختلفی دارند و هرکدام کاربرد متفاوتی دارند. اغلب از هیدروموتور در صنایع خودروسازی، فولاد، سیمان، معدن، صنایع شیمیایی و … استفاده می شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هیدروموتور و کاربردهای آن تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

هیدروموتور کوچک چیست؟

هیدروموتور تجهیزی است که انرژی روغن تحت فشار را دریافت و آن را به حرکت دورانی تبدیل می کند. هیدروموتورها کاری عکس پمپ های هیدرولیک انجام می دهند. پمپ های هیدرولیک جهت انتقال سیالاتی نظیر روغن با فشار زیاد مورد استفاده قرار می گیرند، اما هیدروموتور از روغن تحت فشار استفاده کرده و این فشار را به حرکت دورانی تبدیل می کند. سایز شافت هیدروموتور کوچک یا بزرگ بودن هیدروموتور را مشخص می کند. قطر شافت به میلیمتر بیان می شود. برای مثال قطر 25 میلیمتر را در دسته هیدروموتورهای کوچک قرار می دهند. هیدروموتور بر حسب اندازه و سایز شفت، گشتاورهای مختلفی را ایجاد می کند. قیمت هیدروموتور کوچک با توجه به اندازه شفت کوچکتر در مقایسه با هیدروموتور با شفت بزرگتر، کمتر است.

انواع هیدروموتور

هیدروموتور را می توان بر حسب عملکرد و ساختار به چهار دسته هیدروموتور دنده ای، پره ای، پیستونی و اوربیتالی تقسیم بندی کرد.

هیدروموتور پیستونی

ساختار این هیدروموتور ها نظیر پمپ های پیستونی است. تعدادی پیستون در بدنه سیلندر این هیدروموتور قرار گرفته اند. پیستون ها در اثر روغن پر فشار حرکت رفت و برگشتی انجام داده و سیلندر را به چرخش می آورند. این هیدروموتورها در مقایسه با انواع دیگر گشتاور بیشتری تولید کرده و طول عمر بالاتری دارند، البته قیمت این هیدروموتورها بیشتر بوده و نیاز به تعمیر و نگهداری در آنها اهمیت بالایی دارد. ساختمان و ساختار فشرده، شتاب بالا، طول عمر مفید زیاد، شتاب بالا، ایجاد گشتاور بالاتر در مقایسه با سایر هیدروموتورها و به نسبت قیمت بالاتر از ویژگی های این هیدروموتور به شمار می رود.

هیدروموتور اوربیتالی

در این هیدروموتورها دو چرخ دنده به صورت خارج از مرکز با یکدیگر درگیر هستند و پس از ورود سیال ورودی از دهانه ورودی، شافت متصل به چرخ دنده داخلی خواهد چرخید و گشتاور و حرکت دورانی فراهم می آید. از این هیدروموتورها در سرعت پایین استفاده می شود. عدم داغ کردن هیدروموتور در دور بالا، استفاده از این تجهیز در سرعت پایین، کیفیت بالای قطعات مورد استفاده و بکارگیری رنگ کوره ای در بدنه هیدروموتور از ویژگی های این هیدروموتور به شمار می رود.

هیدروموتور اوربیتالی

هیدروموتور پره ای

به هیدروموتور پره ای، تیغه ای یا کارتریجی نیز می گویند. این هیدروموتور از صفحه ای با چندین شیار تشکیل شده است و درون هر شیار تیغه هایی قرار دارند که با استفاده از فنر های نصب شده اند. زمانی که روغن یا سیال فشرده وارد سیستم می شود، تیغه ها حول محور صفحه حرکت کرده و حرکت دورانی ایجاد می گردد.

هیدروموتور دنده ای

در این هیدروموتورها که ساختاری شبیه به پمپ دنده ای استیل دارند، چرخ دنده ها به صورت داخلی یا خارجی با یکدیگر درگیر می شوند. چرخ دنده های بزرگتر گشتاور خروجی بیشتری را فراهم می آورد. بیشینه سرعت این هیدروموتور 1000 دور بر دقیقه است. بازدهی بالا، استحکام بالای یاتاقان ها، اندازه نسبتا کم و سرعت بالا از ویژگی های این هیدروموتور به شمار می رود.

عوامل قابل توجه در قیمت هیدروموتور

عوامل مختلفی در قیمت هیدروموتور تاثیرگذار هستند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • توان تولید: توان تولید هیدروموتور با قیمت آن رابطه مستقیم دارد، هر اندازه توان هیدروموتور بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. در توان هیدروموتور عوامل مختلفی چون سطح آب بندی، اندازه شفت، سرعت چرخش و … تاثیر دارد.
  • برند هیدروموتور: برندهای مختلفی هیدروموتور تولید می کنند و قیمت هیدروموتور برندهای مختلف متفاوت است.
  • نوع هیدروموتور: هیدروموتور انواع مختلف دنده ای، پیستونی، اوربیتالی و پره ای دارد. قیمت هرکدام از این هیدروموتورها با دیگری متفاوت خواهد بود.
  • سرعت هیدروموتور: سرعت با گشتاور رابطه عکس دارد، هر اندازه سرعت هیدروموتور بیشتر باشد، گشتاور آن کمتر خواهد بود. سرعت بر حسب دور بر دقیقه نشان داده می شود.
  • اندازه هیدروموتور: هیدروموتورهای کوچکتر قیمت کمتری خواهند داشت. لزوما سایز کم در هیدروموتور موجب تولید گشتاور کمتر نخواهد شد. برای مثال هیدروموتور اوربیتالی سایز کوچکتری در مقایسه با دیگر هیدروموتورها دارند اما گشتاور نسبتا بالایی فراهم می آورد.

هیدروموتور چه کاربردی دارد

هیدروموتور چه کاربردی دارد؟

هیدروموتورها حرکت دورانی و چرخشی فراهم می آورند، بنابراین هر دستگاهی که نیاز به حرکت دورانی داشته باشد از این تجهیز استفاده می نماید. اغلب در صنایع خودروسازی، معدنی، فولاد، صنایع شیمیایی، صنعت سیمان، خط تولید ماشین آلات و … از این تجهیز استفاده می شود. هیدروموتورها انرژی هیدرولیکی را به انرژی مکانیکی به صورت دوران تبدیل می کنند.

متقاضیان خرید انواع محصولات هیدرولیکی از جمله هیدروموتور می توانند از شرکت هیدرولیک نادری خرید خود را انجام دهند. هیدرولیک نادری از شرکت های باتجربه در زمینه تامین، فروش و تعمیر انواع محصولات هیدرولیکی و پنوماتیکی است. این شرکت در زمینه تامین انواع محصولات هیدرولیک سابقه ای 30 ساله دارد. متقاضیان میتوانند قیمت محصولات هیدرولیک را از دیگر تامین کنندگان استعلام کرده و با هیدرولیک نادری مقایسه نمایند و اطمینان داشته باشند که محصولی با کیفیت و با بهترین قیمت را از این شرکت دریافت خواهند نمود. برای مثال افراد برای خرید شیر برقی میتوانند قیمت شیر برقی هیدرولیک را از دیگر تامین کنندگان استعلام نمایند و پس از مقایسه قیمت ها با قیمت شیر برقی در هیدرولیک نادری و پس از مشاوره با کارشناسان این شرکت می توانند محصول مورد نظر خود را در کوتاهترین زمان دریافت نمایند.

78 / 100

دیدگاهتان را بنویسید