فرهاد دانشجو کیست؟ علت استعفا دادن

فرهاد دانشجو، متولد دامغان در سال ۱۳۳۸، یکی از مشهورترین اساتید و سیاستمداران ایران است. او رییس دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. همچنین، وی برادر کامران دانشجو، وزیر علوم سابق ایران نیز می‌باشد. او با داشتن تجربه‌های فراوان در حوزه آموزش و پژوهش، به عنوان یکی از اندیشمندان برجسته و مورد احترام در کشور شناخته می‌شود.

وی با تجربه‌ی حرفه‌ای و دانش علمی فراوان، با اخلاق برتر و رهبری قوی، به عنوان رییس دانشگاه تربیت مدرس تهران انتخاب شده است. او با تمرکز بر بهبود کیفیت آموزش و پژوهش و توسعه‌ی امکانات دانشگاه، به عنوان یک رهبر توانمند و خلاق، به ارتقای سطح دانشگاه و ارتقای محیط آموزشی و پژوهشی آن کمک کرده است. امیدواریم که او با استفاده از تجربه و انگیزه‌ی خود، به پیشرفت و توسعه‌ی دانشگاه و پرورش نخبگان کشور کمک کند.

بیشتر بخوانید:

اخراج رئیس دانشگاه تربیت مدرس

اخراج رئیس دانشگاه تربیت مدرس

سوابق تحصیلی

 

فرهاد یک دانشجو با تحصیلات بسیار گسترده در زمینه‌های مهندسی عمران و سیستم‌های اطلاعات است. او در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده و سپس به مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی سیستم‌های اطلاعات پیوسته است. فرهاد در پی توسعه دانش خود، به تحصیل در مقطع دکتری در رشته مهندسی عمران با گرایش‌های مهندسی سازه و مهندسی زلزله پرداخته است. این مسیر تحصیلی نشان از اراده و تعهد فرهاد به پیشرفت و تخصص در حوزه‌های مختلف مهندسی دارد.

 

برخی از سمتهای اجرایی ـ علمی پیشین

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور، که همچنین معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز هستند، تاکنون نقش‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف علمی و آموزشی ایفا کرده‌اند. آن‌ها به عنوان رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، عضو ستاد تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، معاون آموزشی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس، نماینده تام‌الاختیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه‌ریزی آموزشی طرح ایران ۱۴۰۰ و عضویت در کمیته‌های علمی مختلف، از جمله کمیته علمی تدوین آیین‌نامه طرح لرزه‌ای پل‌های شوسه و راه آهن ایران، فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند. همچنین به عنوان مؤسس و رئیس پژوهشگاه علوم و تکنولوژی دفاعی و رییس دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی، در ارتقای سطح علمی و آموزشی کشور نیز سهیم بوده‌اند.

عاقبت کامران دانشجو و آزاده اردکانی

عاقبت کامران دانشجو و آزاده اردکانی

حواشی ریاست بر دانشگاه آزاد

در جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد که در تاریخ ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۰ برگزار شد، با حضور افراد برجسته‌ای همچون اکبر هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی تصمیم گرفته شد که رئیس این دانشگاه تعیین شود. این جلسه با حضور مقامات برجسته دولتی و اعضای هیئت مؤسس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. ترکیب هیئت امنای دانشگاه نیز با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی چندی قبل تغییر کرده بود.

در جلسه‌ای که هاشمی رفسنجانی خواستار ارائه برنامه از سوی کاندیداهای ریاست شد، او موفق به رأی‌گیری نشد زیرا طیف مقابل لزومی به ارائه برنامه ندید. در پایان جلسه، او اعلام کرد که به ریاست فرهاد دانشجو رأی مثبت می‌دهد. اما بعد از اعلام انتخاب فرهاد دانشجو به عنوان رییس دانشگاه آزاد توسط او و هوادارانش، دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه با بیانیه‌ای انتخاب او را رد کرد و اعلام کرد که ریاست جلسه با هاشمی رفسنجانی بوده و از سوی وی رأی‌گیری انجام نشده‌است. این موضوع باعث اختلافات و ناراحتی در دانشگاه آزاد شد و به تبادل نظرهای بیشتر منجر شد.

فرهاد دانشجو

فرهاد دانشجو

با این ادامه اختلافات و ابهامات، گزارش‌هایی منتشر شد که حاکی از تعیین ضرب الاجل برای هاشمی رفسنجانی، رئیس هیئت امنا، به منظور امضای حکم فرهاد دانشجو است. اما بدون اطلاع قطعی از این تصمیم، اعلام شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتگوهایی را برای رفع سو تفاهم‌ها آغاز کرده‌است. این اقدام نشان از تلاش‌های صورت گرفته برای حل و فصل اختلافات و ایجاد توافق بین طرفین است. امیدواریم که این گفتگوها به رفع ابهامات و ایجاد صلح و آرامش در جامعه کمک کند.

تألیفات

با بیش از صد مقاله پژوهشی و پنج مقاله در پایگاه اسکوپوس، واقعاً می‌توان گفت که وی یک پژوهشگر فعال و پرکار است. علاوه بر این، حضور مقالات وی در پایگاه “مجلات تخصصی نور” نشان از تنوع و گستردگی تحقیقات وی دارد. این تعداد قابل توجه نشان از تعهد و استعداد پژوهشی اوست که ارزشمند است و به وضوح نشان می دهد که او یک پژوهشگر با تجربه و توانایی بالا است.

کلمات کلیدی:

 

برادران دانشجو/ رزومه دکتر کامران دانشجو/ فرزندان کامران دانشجو/ وزیر علوم کامران دانشجو آسانسور

 

۹۰ / ۱۰۰

دیدگاهتان را بنویسید