طراحی حیاط خلوت باریک لوکس (با وسایل ارزان و ساده)

برای طراحی حیاط خلوت باریک ایده های مختلفی وجود دارد. از جمله استفاده از دیوارپوش سبز، شلف های متنوع، درختچه های کوچک، انواع شومینه و … پیشنهاد می شود. در ادامه شیوه بهره گیری از این آیتم های جذاب را شرح داده ایم.

برخی خانه ها به دلیل طراحی خاص دارای حیاطی باریک و کوچک هستند. به نظر شما چطور باید این بخش را طراحی کرد؟ شما دست بازی در طراحی فضای داخلی آپارتمان خود دارید. حتی اگر نخواهید تغییری در طراحی بنا به وجود آورید، با اضافه کردن یک شومینه برقی زیر تلویزیون، اشیاء تزیینی چون مجسمه و … جلوه ای خاص به محیط خانه می بخشید.

در ادامه چگونگی استفاده از عناصر مختلف را در طراحی حیاط خلوت باریک بیان و پیش نیاز هر یک را کامل بررسی کرده ایم.

استفاده از آبنما در طراحی حیاط خلوت باریک

بررسی بهترین ایده ها برای طراحی حیاط خلوت باریک

بهترین ایده ها برای طراحی حیاط خلوت باریک عبارت هستند از:

استفاده از دیوارپوش سبز یا مصنوعی

دیوارپوش های مناسب برای فضای داخلی خانه شامل انواع کاغذ دیواری جدید، رنگ، دیوار کوب و … می شوند، اما آیا می دانستید که برای فضای حیاط انواع مختلفی از دیوارپوش ها را داریم؟ شما می توانید با سلیقه خود یکی از آنها را انتخاب کرده و حیاط خلوت باریک خود را زیباتر کنید.

دیوارپوش های مخصوص حیاط شامل میکروسمنت، دیوارپوش های بتنی معمولی و طرح چوب، آجر و سنگ مصنوعی یا سبز می شوند.

در بین انواع دیوارپوش های مصنوعی از مدل های رنگ روشن استفاده کنید. حیاط خلوت شما محیطی باریک و کوچک دارد، بنابراین باید برای آن رنگ های روشن به کار ببرید تا با بازتاب نور فضا را بزرگتر نشان دهد.

اگر یک دیوارپوش سبز را به کار می برید، از گیاهانی دارای برگ های روشن و کوتاه استفاده کنید تا فضای حیاط باریک شما بزرگتر به نظر برسد.

تقسیم و تزیین بخش های مختلف

به فضای داخلی خانه های امروزی توجه کنید، هر بخش از خانه شامل دکوریجات خاص می باشد. مثلاً از جدیدترین دکور تلویزیون، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، پذیرایی و … استفاده می کنند. شما می توانید برای هر بخش از حیات خلوتتان نیز دکوری خاص در نظر بگیرید.

مثلا برای بخشی از گیاهان رونده برروی دیوار استفاده کنید، بخشی دیگر را با دیوارپوش های مناسب مثل سنگ های مصنوعی بپوشانید، در بخشی فقط گل و گیاه بکارید و بخشی کوچک را میزی 2 نفره برای استراحت در طی روز در نظر بگیرید.

هر چند فضای حیاط خلوت باریک کوچک است، اما با یک تقسیم بندی مناسب می توانید هر بخش از آن را با ایده های خلاقانه طراحی کنید.

تقسیم بندی فضا برای استفاده مفید

نورپردازی مناسب ساده ترین راه لوکس کردن حیاط خلوت باریک

شما باید در قسمت های مناسبی از حیاط خلوت از لامپ های مناسب با نور کافی استفاده کنید. مثلا اگر حیاط خلوت باریک و بزرگی دارید، در بخش ابتدایی، میانی و انتهای آن لامپ کم مصرف استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از رنگ های روشن مثل مهتابی است، چون این رنگ ها فضا را کاملاً روشن می کنند و جلوه ای خاص به محیط می بخشند.

همچنین شما می توانید کمی خلاقیت نشان دهید. مثلاً اگر بخشی را برای گل و گیاه در نظر گرفته اید، در آنجا نورهای رنگی به کار ببرید تا زیبایی محیط بیشتر از هر زمانی شود. البته بهتر است نور داخل گیاهان نباشد تا فضا تاریک نشود.

اهمیت نورپردازی در حیاط خلوت کوچک

به کاربردن انواع درختچه و درخت

درختان حتی به حیاط های باریک زیبایی خاصی می بخشند. لازم نیست درخت های بزرگ برای حیاطتان بخرید، حتی درختچه های کوچک می توانند آن را زیبا کنند. درختان انگور بهترین گزینه برای حیاط های خلوت هستند، چون روی دیوارها سوار می شوند و فضای زیادی را از حیاط اشغال نمی کنند.

این درخت ها حتی بعد از مدتی ریشه می گیرند، بزرگتر می شوند و سایه بانی برای حیاط ایجاد می کنند. میوه های خوشمزه آنها را هم نمی توان از قلم انداخت که طعمی عالی دارند.

استفاده از انواع مبلمان و صندلی

استفاده از کفپوش مناسب

کفپوش ها تنوع بسیاری دارند، باید ببنید کدام یک مناسب خانه شما است. کفپوش ها تاثیر زیادی روی دکوراسیون داخلی محیط دارند. کفپوش نامناسب فضای حیاطتان را محدودتر می کند. انواع کفپوش عبارتند از:

  • ترموود: این کفپوش ها دوام و ماندگاری بالایی دارند و البته باید آنها را با گره و ضخامت مناسب سفارش دهید تا در طول زمان کمتر آسیب ببینند.
  • پرسلاین: تنوع رنگی این محصولات بالاست و حیاط را تبدیل به فضایی مجلل می کنند. پرسلاین ها با شرایط نگهداری آسان اما در برابر شرایط آب و هوایی سخت مثل تابش نور مستقیم مقاومت کمی دارند.
  • موزاییک: متداولترین نوع کفپوش مناسب حیاط خلوت باریک موزاییک است که تعمیرات و نگهداری راحتی دارد و طرح های مختلف آن دستتان را در طراحی محیط باز می گذارد.
  • سنگ: سنگ ها زیبایی طبیعی به محیط حیاط می بخشند و شرایط نگهداری راحتی دارند. سنگ ها با محیط زیست سازگار هستند.
  • لاستیکی: اگر فرزند کوچکی دارید، کفپوش های لاستیکی بهترین گزینه برای ساخت حیاط خلوت خانه شما هستند. این کفپوش ها ضربه گیر بوده و در برابر لغزش مقاومت بالایی دارند.
  • بتنی: دوام و استحکام از جمله بارزترین ویژگی های کفپوش های بتنی است. این محصولات هزینه پایینی دارند و با قابلیت رنگ آمیزی به محیط جلوه ای زیبا می بخشند.
  • چمن مصنوعی: چمن مصنوعی، برای کسانی که صاحب فرزند خردسال هستند، مناسب است، چون ساختاری نرم و ضد حساسیت دارد. چمن های مصنوعی با شرایط آب و هوای مختلف سازگارند، بنابراین در طول زمان آسیب زیادی نمی بینند.

استفاده از کفپوش های چوبی و سنگی

استفاده از سرویس بهداشتی و انباری داخل منزل

بسیاری از مردم توالت را در حیات خلوت می سازند، در صورتی که بخش زیادی از محیط را اشغال می کند. اگر فضای کافی در حیاط ندارید، پیشنهاد ما ساخت توالت در قسمت داخلی خانه است.

شما می توانید سقف روی حمام، کابینت های آشپزخانه یا بخشی از کمدهای دیواری را تبدیل به انباری کنید، برای همین نیازی به ساخت انباری داخل حیاط خلوت نیست. با انجام این کار فضای حیاط بزرگتر نشان داده می شود.

استفاده از یک شومینه یا آتشدان

شما می توانید در حیاط خلوت باریک خود از یک شومینه و آتشدان کوچک بهره بگیرید. آتشدان های مختلفی با ابعاد رومیزی و با سوخت الکلی در بازار وجود دارند. به این ترتیب در شب های سرد به سادگی از گرمای آن بهره مند می شوید، ضمن اینکه زیبای محیطتان دو چندان می شود. از جمله مجموعه هایی که محصولات گرمایشی و تزئینی در حوزه انواع آتشدان را ارائه می کند، مجموعه شومینه هنر است.

استفاده از آتشدان های متنوع

ایده های طراحی حیاط خلوت باریک، خاص و منحصر به فرد

ایده های طراحی حیاط خلوت باریک باید خاص و منحصر به فرد باشند تا جلوه ای متفاوت در فضای بیرون خانه ایجاد کنند. هر چند ایده هایی جذاب را با شما به اشتراک گذاشتیم، اما شما ابتدا باید محیط زندگی تان را در نظر بگیرید و بر اساس آن به فکر طراحی حیاط باشید.

مثلاً حیاط برخی خانه ها به قدری باریک است که امکان قراردادن گل و گیاه در آنجا وجود ندارد، برای همین از این ایده باید صرفه نظر کنید و به سراغ ایده هایی مناسب با شرایط خاص خود بگردید. در این زمینه می توانید از طراحان معماری برای رسیدن به بهترین ایده ها کمک بگیرید.

90 / 100

دیدگاهتان را بنویسید