راهنمای کامل درمان سکته چشم با لیزر (پیشگیری + درمان)

در صورت مسدود شدن شریان های شبکیه چشم، اصطلاحا می گویند چشمتان دچار سکته شده است. شما می توانید به روش های مختلفی مثل تزریق کورتیکواستروئیدها یا لیزر شبکیه این مشکل را برطرف کنید. در ادامه به بررسی علل سکته چشم و مراقبت های بعد از لیزر می پردازیم.

دقت کنید که درمان سکته چشم با لیزر، جزو درمان های رایج پزشکی بوده که معمولا با تشخیص متخصص تجویز می شود. در صورت سکته باید از چشم های خود به خوبی مراقبت کنید. شما می توانید با تست عینک روی صورت آنلاین بعد از لیزینگ با توجه به تجویز پزشکتان یک عینک مناسب تهیه کنید. به این ترتیب تمام مشکلات بینایی شما ظرف مدت کوتاهی درمان می شود. پس نگران بیماری خود نباشید.

Treatment of eye stroke with laser

سکته چشم چیست؟

با انسداد شریان های شبکیه چشم، در میدان دید شما لکه های تیره به وجود آمده و دچار مشکلاتی مثل خونریزی های درون چشمی می شوید. با باریک شدن رگ ها لخته خون در آنها ایجاد شده و این لخته ها موجب مسدود شدن رگ ها می شوند. در صورت عدم درمان، با ادامه پیداکردن این مسئله با موضوعاتی چون التهاب در شبکیه یا نشت خون در پشت شبکیه روبرو خواهید شد.

علائم بروز سکته چشمی چیست؟

علائم سکته چشم، به طور معمول با سرعتی آهسته و ظرف چند روز خود را نشان می دهد. از جمله متداولترین این علائم عبارت هستند از:

  • در میدان دید شما لکه های کوچک و خاکستری به وجود می آید که به صورت شناور بر اثر نشت مایعات موجود داخل چشم ایجاد می شوند.
  • این مشکل دردی ندارد، اما گاهی اوقات در موارد شدیدتر باعث احساس درد در ناحیه چشم ها می شود.
  • شما دچار اختلال در دید می شوید، مثلاً در یک بخش یا تمام قسمت های چشم تاری احساس می کنید.
  • در برخی موارد بینایی تان را کاملا از دست می دهید و میدان دید شما تار می شود.

این مشکلات بر اثر سکته به وجود می آیند و اگر آنها را جدی نگیرید، شاید تاری در دید دائمی شده و بینایی خود را از دست دهید. شما می توانید با مراجعه به چشم پزشک با تست پلاریزه عینک از عینک های مناسب استفاده کنید تا علائم این مشکل را از بین ببرید.

درمان سکته چشم با لیزر

عوامل به وجود آورنده سکته چشمی چه هستند؟

دلایل ایجاد سکته چشمی به صورت علمی کاملا مشخص نشده، اما برخی از متخصصین معتقدند که این سکته به دلیل بیماری هایی مثل دیابت یا فشار خون بالا به وجود می آید. این بیماری ها رگ های خونی را باز می کنند و مشکلاتی مثل لخته شدن خون به وجود می آورند.

عوامل مختلف دیگری را هم می توان در ایجاد این سکته دخیل دانست:

  • باریک شدن شریان کاروتید یا سرخرگ گردنی
  • بیماری های نادر خونی
  • فشار خون بالا و کلسترول بالا
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • مصرف سیگار و عوارض ناشی از آن
  • آب سیاه

روش های درمان سکته چشم چگونه است؟

هر چند برای درمان سکته چشم باید از لیزر استفاده کنید، اما روش های کمک کننده دیگری هم وجود دارند که عبارت هستند از:

  • ماساژ ناحیه چشم برای بازشدن شبکیه، این کار باید اصولی باشد و نمی توان بدون آموزش به آن اقدام کرد.
  • کاهش فشار خون
  • مصرف داروهای ضد لخته خون
  • تزریق کورتیکواستروئیدها
  • درمان سکته چشم با لیزر

عوارض سکته چشمی چیست؟

شما با سکته چشمی دچار ورم ماکولا شده که باعث تیرگی و تار شدگی حوزه دید می شوید. در برخی موارد این ورم مشکلاتی مثل از دست دادن بینایی به صورت دائم را به وجود می آورد. عارضه ای دیگر به نام نئوواسکولاریزاسیون هم وجود دارد که در آن در شبکیه چشم رگ های خونی غیر طبیعی به وجود می آیند. این رگ ها در بینایی اختلال ایجاد می کنند.

از بین بردن رگ های اضافه در چشم با لیزر

آشنایی با لیزر شبکیه چشم

بهترین روش درمان سکته چشم با لیزر است. به این روش درمانی رتین هم می گویند که طی آن از انرژی نورانی پرقدرتی استفاده می کنند. شما با این انرژی نورانی می توانید عوامل آسیب رسان به چشم های خود را از بین ببرید. دستگاه لیزر شبکیه به صورت نقطه ای کار می کند و اثری فوق العاده قوی و مناسبی در درمان دارد.

کاربردهای لیزر شبکیه چشم چیست؟

لیزر شبکه چشم کاربردهای مختلفی دارد که عبارتند از:

رفع انسداد ورید شبکیه

اگر دچار مشکلی مثل انسداد ورید شبکیه شده اید، خوشبختانه با استفاده از لیزر مخصوص می توانید آن را به صورت کامل رفع کنید. با ایجاد تورم و انسداد در شبکیه در اطراف و مرکز میدان دید مشکلاتی مثل تاری به وجود می آید و دچار تورم عروق خونی و نشت مایعات در شبکیه می شوید. استفاده از لیزر جلوی انسداد و نشت خون در شبکیه را می گیرید.

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی در صورت ایجاد رگ های جدید در چشم به وجود می آید. در واقع وقتی که رگ ها دچار انسداد شوند، بدن با ایجاد رگ های جدید انتقال خون را انجام می دهد. اما این رگ های جدید در شرایط نامطلوبی ایجاد شده اند و مشکلاتی مثل التهاب و خونریزی را به همراه می آورند. شما می توانید با استفاده از لیزر مشکل را برطرف کنید.

بهبود نشتی خون در چشم با لیزر

عوارض درمان سکته چشم با لیزر چیست؟

در صورت استفاده از این روش درمانی عوارض شایعی برای بدن رخ می دهد:

  • تاری دید
  • درد کمر در حین تزریق دارو
  • حساسیت به نور که می توان با استفاده از عینک پلاریزه یا عینک uv400 و هر عینک آفتابی دیگر این مشکل را تا حدودی برطرف کرد.
  • از دست دادن موقتی بینایی

درمان سکته چشم با کمک لیزر

مراقبت های بعد از درمان سکته چشم با لیزر چه هستند؟

شما بعد از لیزر باید برخی مراقبت ها را انجام دهید تا زودتر دوره نقاهت را پشت سر بگذارید. شما باید به مدت 5 روز به صورت کامل با مراقبت های جدی جلوی آسیب رسانی مجدد به چشم های خود را بگیرید. شما همچنین باید لباس های آستین بلند و کلاه بپوشید و عینک آفتابی بزنید تا نور خورشید چشم هایتان را اذیت نکند.

نکات مهم در صورت درمان سکته چشم با لیزر

در صورت تمایل به درمان سکته چشم با لیزر بعد از گذراندن دوره درمان باید مطمئن شوید که نور خورشید به صورت مستقیم به پوست یا چشم شما نمی تابد، چون تاثیرات نامطلوب زیادی می گذارد. در 5 روز اول باید جانب احتیاط را رعایت کرده و جلوی عوامل آسیب رسان را بگیرید. با انجام همین کار می توانید سکته چشم را برطرف کرده و بینایی خود را به صورت کامل به دست آورید.

لیزر درمانی موثر در بهبود سکته چشم

درمان سکته چشم با لیزر، راهکاری موفق برای رفع این مشکل

درمان سکته چشم با لیزر راهکاری موفق برای رفع این مشکل است که پزشکان مختلفی آن را برای درمان بیماران خود تجویز می کنند. اگر تمام راهکارها را استفاده کرده اید و به نتیجه ای نرسیده اید، توصیه می کنیم که حتماً به یک پزشک حاذق مراجعه کرده و از او بخواهید که با لیزر یا راهکارهای درمانی تخصصی مشکلتان را برطرف کند. شما باید این بیماری را جدی بگیرید، در غیر این صورت در کوتاه مدت بینایی خود را از دست می دهید.

87 / 100

دیدگاهتان را بنویسید