بهترین راه درمان سرماخوردگی در تابستان

شاید تصور کنید که سرماخوردگی فقط در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد اما اینطور نیست. عجیب است اما در فصل تابستان هم ممکن است دچار سرماخوردگی شوید. هیچ تفاوتی میان این دو سرماخوردگی وجود ندارد چرا که عامل هر دو ویروس‌هایی است که در هوا منتشر می‌شوند. معمولا تماس دست آلوده به بینی، دهان و چشم‌ها یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال بیماری سرماخوردگی است. از آنجایی که عامل این بیماری ویروس است، بنابراین در روش‌های درمانی، آنتی بیوتیک‌ها نمی‌توانند موثر عمل کنند. افرادی که در تابستان دچار سرماخوردگی می‌شوند، معمولا دوست دارند که بیشتر وقت خود را در بیرون از خانه بگذرانند و از هوای گرم و تابستانی لذت ببرند اما در سرماخوردگی‌های زمستانی، اینطور نیست و افراد تمایل دارند، در خانه و زیر پتوی گرم استراحت کنند. برای سرماخوردگی درمان‌های متنوعی وجود دارد؛ اما یکی از موثرترین آن‌ها، شربت آیوی لیکس است که از ترکیبات کاملا گیاهی تشکیل شده و خوشبختانه باعث بروز عارضه جانبی خاصی نمی‌شود. با ما همراه باشید تا بیشتر با بهترین راه درمان سرماخوردگی در تابستان و این شربت گیاهی آشنا شوید.

602fa5d6 7b0e 458e acf9 5114cf482ce1 jpg

از کجا بدانیم سرما خورده‌ایم یا دچار آلرژی شده‌ایم؟

برای اینکه بتوانیم بهترین راه درمان سرماخوردگی در تابستان را پیدا کنیم، اول باید تشخیص دهیم که به سرماخوردگی مبتلا شده‌ایم یا دچار آلرژی و حساسیت فصلی شده‌ایم. برای اینکه این مقایسه را بهتر درک کنید، بهتر است اول با ماهیت آلرژی آشنا شوید و بدانید که سرماخوردگی چیست. آبریزش بینی، عطسه، خارش گلو، گرفتگی بینی و … از جمله علائم مشترک میان سرماخوردگی و آلرژی است که می‌تواند تشخیص را کمی سخت کند. اما اگر علائم دیگری نظیر عرق کردن، تب و سرفه هم بروز پیدا کند، تشخیص بیشتر به سمت سرماخوردگی سوق پیدا می‌کند. معمولا علائم سرماخوردگی بعد از دو هفته برطرف می‌شود. اما دوره آلرژی طولانی‌تر است. در سرماخوردگی ابتدا نشانه‌های خفیفی ظاهر می‌شود و رفته رفته این علائم بدتر می‌شوند و سپس دوباره علائم فروکش می‌کند اما در آلرژی اینطور نیست و علائم برای مدت زمان طولانی‌تری به صورت یکنواخت ادامه پیدا می‌کند. همچنین در آلرژی نشانه‌ها به یکباره شروع می‌شوند اما در سرماخوردگی ممکن است در زمان‌های مختلفی علائم بروز پیدا کند. ساده‌ترین راه تشخیص این دو بیماری این است که اگر به آلرژی مبتلا شده باشید، در صورت رفتن به یک ناحیه دیگر، به احتمال زیاد حالتان بدتر خواهد شد، چون آلرژن و گیاهان حساسیت زا در هر منطقه متفاوت هستند.

علت سرماخوردگی در تابستان چیست؟

سرماخوردگی‌های تابستانی نیز به دلیل ویروس‌های مختلف ایجاد می‌شوند. به دلیل شنا در آب سرد، آب و هوای متغیر، قرار گرفتن در معرض باد کولر یا سیستم ‌های سرمایشی دیگر، تماس بیشتر با افراد در مکان‌های عمومی و شلوغ خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهند. راینوویروس‌ها و آدنوویروس‌ها از جمله ویروس‌های شایعی هستند که باعث بروز سرماخوردگی می‌شوند. این ویروس‌ها می‌توانند به راحتی از طریق تماس مستقیم و یا از طریق سطوح آلوده به افرد منتقل شوند. بهترین راه درمان سرماخوردگی در تابستان این است که به طور مستقیم در معرض باد کولر قرار نگیرید تا هم مخاط بینی و گلو‌یتان خشک نشود و هم اینکه سیستم ایمنی بدن‌تان قوی بماند تا حتی اگر در معرض ویروس هم قرار گرفتید، زودتر بهبود یابید.

درمان‌های سرماخوردگی در تابستان

اگر با شروع علائم خفیف سرماخوردگی، راهکارهای درمانی سنتی و ساده را امتحان کنید، دوره بیماری‌تان بسیار کوتاه‌تر خواهد شد و دیگر نیاز نخواهد بود که از داروهای شیمیایی زیادی استفاده کنید. سعی کنید بیشتر روز را در خانه استراحت کنید. شاید غلبه بر هوس بیرون رفتن و لذت بردن از هوای تابستانی کمی سخت باشد، اما بدن شما نیاز دارد که در مقابل ویروس‌ها بجنگد و بهبود پیدا کند. بنابراین باید به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید و از میزان فعالیت‌های بدنی‌تان بکاهید تا سیستم ایمنی‌تان دچار چالش نشود. آب زیادی بنوشید و بیشتر از مایعات گرم نظیر چای و دمنوش‌های مختلف استفاده کنید. از نوشیدنی‌های طبیعی نظیر آب پرتقال که سرشار از ویتامین C است، غافل نشوید. بهترین راه درمان سرماخوردگی در تابستان این است که از نوشیدن قهوه، نوشابه‌های انرژی زا و به طور کل نوشیدنی های سرد و یخی خودداری کنید تا علائم‌تان تسکین پیدا کند. به میزان زیاد ویتامین و املاح مصرف کنید. میزان سبزی تازه، میوه‌جات و مواد مغذی مثل زینک و آهن را در برنامه غذایی‌تان افزایش دهید. بهداشت فردی را رعایت کنید و هر چقدر که می‌توانید دست‌هایتان را بشویید و تمیز نگه دارید. با اینکه گیاهان دارویی به طور مستقیم توانایی از بین بردن سرماخوردگی را ندارند اما استفاده از آن‌ها یکی از بهترین راه درمان سرماخوردگی در تابستان است چرا که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و روند بهبودی را تسریع بخشند.

7d76aee1 9e8d 4d5c 9c3a 835862250e99 jpg

بهترین راه درمان سرماخوردگی تابستان چیست؟

وضعیت سیستم ایمنی بدن رابطه مستقیمی با کوتاه یا طولانی‌تر شدن دوره بیماری دارد بنابراین بهتر است که این سیتم را تقویت کنید تا هر چه زودتر به بهبودی دست یابید. علاوه بر درمان‌های پزشکی، طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی، نوشیدن مایعات زیاد، استراحت کردن، داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی جزو بهترین راه درمان سرماخوردگی در تابستان است. در این میان، به نظر می‌رسد که برخی داروها تاثیر بیشتری در روند درمان دارند. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به شربت آیوی لیکس اشاره کرد. این شربت در بهبود سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و حتی تسکین علامتی سرفه در آسم نقش بسزایی دارد. آیوی لیکس یک فرآورده گیاهی متشکل از عصاره هیدروالکلی آویشن و عصاره خشک پیچک است که باعث بهبود علائم سرماخوردگی، کاهش التهاب مجاری تنفسی و بهبود گلودرد می‌شود. همچنین خلط آور است و می‌تواند در از بین بردن عفونت‌های ویروسی کمک کننده باشد. استفاده از این شربت از جمله بهترین راه درمان سرماخوردگی در تابستان به شمار می‌رود و از آنجایی که ترکیباتش کاملا گیاهی است، در دوزهای درمانی باعث بروز عوارض جانبی خاصی نمی‌شود مگر اینکه فردی به آویشن و یا پیچک حساسیت داشته باشد.

جمع بندی

بهترین راه درمان سرماخوردگی در تابستان، در واقع همان راهکارهای پیشگیری است. یعنی از تماس با افراد آلوده خودداری کنید، دست‌هایتان را قبل از غذا خوردن و تماس با چشم، دهان و بینی خود بشویید، سیستم ایمنی بدن‌تان را از طریق غذاهای مقوی و مایعات سرشار از ویتامین، سبزی و میوه‌های تازه تقویت کنید، در هنگام مسافرت، حتما لباس گرم هم بردارید تا قربانی تغییرات ناگهانی دما نشوید، استرس و نگرانی‌های خود را مدیریت کنید. همه‌ی این روش‌ها تا حد زیادی احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهند اما اگر بیمار شدید هم نیازی به نگرانی نیست. طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی، درمان‌های پزشکی و استفاده از داروها مثل شربت آیوی لیکس در بهبود علائم سرماخوردگی نقش بسزایی دارند.

واحد تحیق و توسعه شرکت اکسیر گستر اسپادانا

دیدگاهتان را بنویسید