اگر حق طلاق با زن باشد مهریه تعلق میگیرد ؟

بر اساس ماده قانونی ۱۱۳۳ مدنی، حق طلاق در کشور ما بر عهده مرد است؛ اما در برخی موارد بر اساس توافقات بین زوجین، این حق قانونی به زوجه نیز اختصاص داده می شود. زمانی که زوجه حق طلاق داشته باشد، زوج نیز همزمان از این حق قانونی بهره مند خواهد بود. باید دید داشتن این حق قانونی در روند پیگیری مهریه، رسیدگی به دادخواست طلاق و… چه تغییراتی به وجود می آورد؟ در این بخش به بررسی این موارد قانونی می پردازیم.

وکالت طلاق و پرداخت مهریه

وکالت طلاق و پرداخت مهریه

یکی از ابهامات بانوان در خصوص دریافت مهریه با داشتن وکالت طلاق است. اغلب پرسیده می شود که آیا زنی که حق وکالت طلاق دارد به سادگی می تواند مهریه خود را دریافت کند یا خیر؟ به طور کلی مهریه مالی است که زوجه می تواند در هر شرایطی در آن دخل و تصرف داشته و پس از جاری شدن عقد آن را زوج مطالبه کند. اما در برخی موارد زوج برای اعطای این حق قانونی به زوجه شرایطی مشخص می کند؛ به طور مثال از زوجه می خواهد که در ازای حق طلاق مهریه خود را بذل کرده یا ببخشد. در این شرایط مهریه ای به زوجه تعلق نمی گیرد و توان مطالبه آن را نخواهد داشت.

در برخی موارد بذل مهریه در سند نکاح زوجه نیز درج می شود و در ازای آن حق وکالت طلاق به او داده خواهد شد. بر اساس این قرارداد، هر زمان که زوجه بخواهد از حق قانونی طلاق خود استفاده کند، باید از مهریه صرفه نظر کرده یا آن را بذل کند. در خصوص پرداخت یا عدم پرداخت مهریه اغلب توافقاتی بین زوجین انجام می شود. در رابطه با عدم پرداخت مهریه به زنی که حق طلاق دارد، هیچ قانونی تصویب نشده و تنها توافقات و تعهدات بین زوجین مبنا قرار می گیرد.

در شرایطی که وکالت طلاق بدون شرط بذل مهریه به زوجه داده شود، هیچ مانعی برای دریافت مهریه زن وجود نخواهد داشت. به این ترتیب زوجه می تواند هم تقاضای طلاق بدهد و هم مهریه خود را عندالمطالبه دریافت کند.

دریافت حق طلاق زوجه

زوجه در هر شرایطی می تواند با توافق زوج این حق قانونی را به دست آورد. برخی از خانم ها پیش از عقد، حق طلاق را دریافت کرده و داشتن این حقوق را به عنوان یک شرط برای عقد خود مشخص می کنند. اما در برخی موارد خانم ها پس از عقد برای دریافت حق طلاق اقدام کرده و با همسر خود در این زمینه به توافق می رسند. اعطای این حق قانونی هم به صورت وکالت نامه جداگانه و هم در سند رسمی ازدواج میسر خواهد بود.

در قانون کشور ما هیچ زمانی برای دریافت این حق قانونی تعیین نشده و زوج در هر شرایطی می تواند این حق را بدون شرط یا با استفاده از برخی شرایط به زوجه اعطا کند. وکالت طلاق از سوی مرد به صورت بلاعزل، قابل عزل و مدت دار تعیین می شود. در خصوص کلیه این موارد زوج تصمیم گیری خواهد کرد و زوجه حق تصرف در شرایط اعطای حق طلاق نخواهد داشت.

مزایای داشتن حق طلاق برای زوجه

مزایای داشتن حق طلاق برای زوجه

داشتن حق قانونی طلاق برای زوجه مزایای بی شماری دارد؛ به خصوص اگر این حق را به صورت بلاعزل از همسر خود دریافت کنید. روند پیگیری پرونده های طلاق در شرایطی که حق طلاق تنها با زوج باشد، بسیار طولانی و دشوار خواهد بود. به طور کلی زوجه حق درخواست طلاق از زوج را بدون داشتن ادله کافی ندارد. به این ترتیب طلاق از سوی زوجه گاها چندین سال طول می کشد. در این شرایط زوجه حق دریافت مهریه نیز نخواهد داشت.

اما با داشتن حق طلاق، پیگیری رویه طلاق ساده تر شده و در صورت عدم تعیین شرط بذل مهریه، حق مهریه زن نیز قابل مطالبه خواهد بود. با کوتاه تر شدن رویه رسیدگی به پرنده های طلاق در شرایطی که زوجه وکالت طلاق داشته باشد، هزینه های دادرسی و خدمات وکلای خانواده نیز کاهش می یابد.

به طور کلی پیچیدگی های این پرونده های طلاق بسیار کمتر از سایر موارد خواهد بود. زن با داشتن این حق قانونی دچار آسیب های دوران طلاق نشده و تنش های مربوط به این دوره را تجربه نمی کند. داشتن این حقوق به صورت کلی به نفع خانم خواهد بود. حتی برخی از خانم ها داشتن حق طلاق را بر مهریه ترجیح می دهند.

https://behtarinvakileshiraz.ir/

نتیجه گیری

در این بخش در رابطه با حق طلاق و شرایط پرداخت مهریه در صورت وجود این حق قانونی برای زوجه نکاتی را بررسی کردیم. در سال های اخیر قوانین مربوط به مهریه با تحولات بسیاری روبرو شده اند. با این وجود هیچ مانع قانونی برای پرداخت مهریه به زنی که از این حق قانونی بهره مند است وجود ندارد. تنها محدودیتی که برای پرداخت مهریه به زن در شرایط داشتن حق وکالت طلاق به وجود می آید، توافقاتی است که برای بذل مهریه در صورت استفاده از این وکالت نامه مشخص می شوند.

۱۶ / ۱۰۰

دیدگاهتان را بنویسید